استقلال کانون وکلا تضعیف شده است/با الحاق مرکز وکلای قوه قضائیه به کانون موافقیم
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۰۱۱۱۲
رئیس کانون وکلای دادگستری گفت: بهتر است با رایزنیهای انجام شده با مرکز وکلای قوه قضائیه این نهاد به کانون وکلای دادگستری ملحق شود و امور آنها از این طریق مدیریت شود و ادغام اگر موجب ورود خلل به نهاد وکالت و عدم اجرای قوانین باشد را نمیپذیریم اما با الحاق این مرکز به کانون وکلا موافق هستیم.
به گزارش خبرنگار ایمنا، لیلا رئیسی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری به مناسبت روز وکیل مدافع، سالروز استقلال کانونهای وکلا با تبریک این روز، اظهار کرد: اگر نگاهی دقیق و ریز بینانه داشته باشیم استقلال کانونهای وکلا به دلایل بسیاری در سالهای اخیر تضعیف شده و جشن گرفتن برای ما سخت و تا حدی از واقعیت دور است اما همواره سالروز این استقلال را گرامی میداریم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: نهاد وکالت یک سرمایه اجتماعی مهم و حیاتی برای کشور است و مشروط بر اینکه قانونگذار در قوانین مربوط به این نهاد لوازمی را مقرر کرده که اگر این شروط رعایت شود خدمتی اساسی به ملت خواهد داشت همچنان که تاکنون هم کارکرد این نهاد با حقوق اساسی مردم در ارتباط بوده است.
رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: ما معتقدیم این نهاد دفاع از حقوق مردم را به عهده دارد، پس باید استقلال این نهاد در قانون به رسمیت شناخته شود چرا که هرچه موجب تضعیف استقلال نهاد وکالت شود به حق دفاع مردم آسیب میزند.
وی افزود بیش از یک قرن پیش قانونگذار به موضوع استقلال نهاد وکالت توجه کرده و آن را مقرر کرده است و اگر نهاد وکالت را جزئی تشکیل اداره نظارت یا دخالت در امور کانونها هم برای آن پیش بینی میشود و شاید اینکه وکیل از قوه قضائیه پروانه بگیرد یا قوه قضائیه پروانه را باطل کند هم دور از ذهن نباشد.
رئیسی تصریح کرد: قاضی و شاکی نمیتوانند همزمان یکی باشند و وکیل باید مستقل از دستگاه قضائی باشد آن موقع فروض قبلی برای ما قابل پذیرش نیست و به موجب ذات نهاد وکالت و رسالت برای این نهاد هم در قانون اساسی و در قوانین عادی باید کانونهای وکلا مستقل از نهاد قضائی باشند اگر آزادی نهاد وکالت سلب شود نمیتوانیم وکیل خوب تربیت کنیم یا آموزش خوبی به آنها بدهیم.
چالشهای بسیاری در نهاد وکالت داشتیمرئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان گفت: در چند سال اخیر چالشهای بسیاری در نهاد وکالت داشتیم یکی از آنها ایجاد نهاد موازی، همچنین حذف آزمون وکالت و کسب و کار دانستن این حرفه بوده است که کسب و کار دانستن این نهاد اصل ۳۵ قانون اساسی را نادیده گرفته است و اینکه نهاد وکالت را زیر اصل ۴۴ ببریم این موضوع خلاف قانون است.
وی اظهار کرد: اگر نگاه درستی به وکالت داشته باشیم این نهاد سرمایهای غنی برای جامعه است و باید رسانه ملی به جای کوبیدن وکلا و سلب اعتماد عمومی نسبت به آنها در این زمینه فرهنگ سازی کنند تا مردم به حقوقدانهای متبحر مراجعه کنند تا از حقوق آنها صیانت شود.
جذب غیرکارشناسی وکلا به نهاد وکالت لطمه میزندرئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان افزود: وکلا میتوانند هم در حوزه پیشگیری و هم در حوزه حل و فصل دعاوی تأثیرگذار باشند، باید از تلقیهای ناصواب در مورد این نهاد اجتناب شود، متولیان نهاد وکالت در کمال مظلومیت در تلاش هستند که این کارکرد را برای مردم داشته باشد باید تناسب و تعداد واقعی وکیل و وجود زیرساختهای آموزش وکیل را ارزیابی کرد وقتی نهاد را از ابزارهای قانونی تهی کنند یا صلاحیت او را به رسمیت نشناسند قطعاً این نهاد نمیتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد و نتیجه این بی اهمیتی تشکیل دلالان حقوقی و ایجاد مشکلات اساسی برای مردم میشود.
وی با بیان اشاره به نبود یک روز به نام وکیل در تقویم کشور گفت: برای نهاد وکالت حتی یک روز هم به نام وکیل در تقویم نیست هر چند این قول را مسئولان دادند که این روز در تقویم ذکر شود اما این طور نشد.
رئیسی در مورد ادغام مرکز وکلای قوه قضائیه اظهار کرد: وجود این نهاد با توجه به تمام قوانین معتبر در حوزه نهاد وکالت قابل پذیرش نیست، این نهاد به صورت موازی با کانونهای وکلای دادگستری ایجاد و توسعه پیدا کرده است، این اقدامات به مسئله نهاد وکالت لطمه زده که یکی از آنها جذب غیر کارشناسی وکلا در چند سال اخیر است.
وی در ادامه افزود: به دلیل اینکه کانونهای وکلا را متولی قانونی نهاد وکالت میدانیم و قوانین آن لازم الاجراست بهتر است با رایزنیهای انجام شده با مرکز وکلای قوه قضائیه این نهاد به کانونهای وکلای دادگستری ملحق شوند و امورات آنها مدیریت شود و ادغام اگر موجب ورود خلل به نهاد وکالت و عدم اجرای قوانین باشد را نمیپذیریم اما با الحاق این مرکز به کانونهای وکلا موافق هستیم.
نقش وکیل خانواده در ایران مغفول مانده استرئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با اشاره به کمرنگ بودن فرهنگ استفاده از وکیل در ایران گفت: یکی از پتانسیلهای وکیل حضور و نقش فعال او در مرحله پیشگیری است که این موضوع در کشور ما مغفول مانده اما در کشورهای دیگر وکیل خانواده جا افتاده است، متأسفانه در ایران نقش وکیل خانواده مغفول مانده و توجه به تأثیر وکیل در حل و فصل اختلافات بسیار ناچیز است.
وی با اشاره به اینکه تعیین ظرفیت در آزمون وکالت در کمیسیونی با حضور سه عضو انجام میشود، افزود: ۲ عضو کمیسیون از دستگاه قضائی هستند و تنها یکی از اعضا کانون وکلا است.
رئیسی با اشاره به وجود آمارهای غلط در این حوزه گفت: یکی از نکات انحرافی در آمارگیریها استناد به آمارهای غیر واقعی است برای مثال برخی اذعان میکنند ۱۷ میلیون پرونده قضائی داریم در حالی که به استناد مراجع قضائی تنها ۵ میلیون پرونده قضائی در کشور وجود دارد و آمارهای ارائه شده آمارهای درستی نیست.
وی تصریح کرد: ورود به حرفه وکالت از راههای دیگر میتواند خلاف مصلحت باشد ورود قضات بازنشسته به موضوع وکالت علاوه بر کاهش اشتغال جوانان برخی مفاسد را ایجاد میکند، اما پیشنهاد کانون وکلا میتواند تمام این مشکلات را حل کند کانونهای وکلا معتقدند چرا باید اصرار بر حذف آزمون وکالت باشد چرا در حرفه قضاوت این مباحث مطرح نمیشود یا اینکه چرا آزمون سردفتری چند سال یک بار برگزار میشود اما آزمون وکالت هر ساله باید برگزار شود.
رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه همان قدر که سلامت جسمی و روانی افراد مهم است باید بهداشت قضائی جامعه هم در نظر گرفته شود، تصریح کرد: حق الوکاله مانع از مراجعه مردم به وکیل نیست همچنان که ویزیت یک پزشک مانع از مراجعه بیماران به او نیست. در حال حاضر ۳ هزار وکیل و کارآموز در کانون وکلای استان اصفهان فعال هستند، اما جمع زیادی از از وکلای جوان حتی توان تمدید پروانه خود را هم ندارند.
همه وکلا مخالف طرح کسب و کار دانستن وکالت هستندوی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طرح کسب و کار دانستن شغل وکالت همچنان در مرحله طرح باقی مانده و همه وکلای کانونهای وکلا با این طرح مخالف هستند و دلیل این مخالفت این است که هدف خاص وکالت دفاع از حقوق مردم است و دفاع از موکل کاملاً غیر اقتصادی است در صورتی که کسب و کار به عناوین تجاری داده میشود و هدف در آنها کسب سود است، اما تنها شغلی که قانونگذار برای آن سوگند گذاشته شغل حرفه وکالت است.
رئیسی افزود: پس اگر به موجب این طرح وکیل را کاسب قاضی را تاجر و قوه قضائیه را تجارتخانه بدانیم در این صورت فاجعه انسانی رخ میدهد پس باید به این موضوع نگاهی منصفانه داشته باشیم و همه این موارد ناشی از عدم شناخت درست حرفه وکالت است چرا که نمیتوانیم وکالت را رقابتی کنیم تا برای به دست آوردن سود مالی با جان و مال و آبروی مردم بازی شود به همین دلیل همه وکلا با این طرح مخالفت هستند.
وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با اداره کل زندانهای استان چندین تفاهمنامه داشتهایم که خدمات مشاورهای رایگان بسیاری به زندانیان استان و خانواده آنها ارائه میشود، همچنین با سازمان بهزیستی هم تفاهمنامهای برقرار شده تا خدمات وکالتی به مددجویان آنها ارائه شود، علاوه بر همه این موارد همکاران ما به شکل نذر پرونده به مردم خدمات مشاوره و وکالتی را انجام میدهند.
رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان در خصوص آمار وکالتهای تسخیری و معاضدتی، اظهار کرد: از ابتدای فروردین ۹۹ تا پایان بهمن ماه امسال بیش از ۲ هزار و ۹۷۲ وکالت تسخیری و معاضدتی به شکل رایگان انجام شده است و این آمارها شامل مشاورههای انجام شده نیست قطعاً با احتساب مشاورهها آمار بیشتر خواهد بود.
رئیس کانونهای کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با اشاره به اینکه وکیل مأمور به نتیجه نیست، گفت: وکیل مأمور به تلاش است و تقاضای برگشت هزینه در صورت عدم رأی به موکل ناشی از عدم شناخت مردم از حوزه وکالت است.
وی تصریح کرد: تمام وکلا برای ایجاد صلح و سازش تلاش میکنند حتی این آموزشها در دوره کارآموزی به آنها داده میشود در همه پروندهها چندین جلسه برای بررسی موضوع مقرر میشود حتی طرفین دعوی به مراکز مشاوره معرفی میشوند و پرونده آنها در آنجا هم مطرح میشود اما این ذهنیت غلط وجود دارد که وکلا در پروندههای خانوادگی برای صلح و سازش تلاش نمیکنند که این بحث پایه و اساسی ندارد.
آماری از مؤسسات غیرمجاز حقوقی در دست نیسترئیسی در خصوص بیمه وکالت خاطرنشان کرد: بیمه وکالت طرحی بود که در سال گذشته از استان اصفهان شروع شد تا شرکتهای بیمهگذار این طرح را شروع کنند افرادی که میخواهند از خدمات وکالتی استفاده کنند بتوانند با بیمه این موضوع در آینده از آن استفاده کنند که این طرح به نام "کوثر" معروف است اما چون این طرح کار جدیدی است و شناخت لازم روی آن صورت نگرفته چندان مورد استقبال واقع نشد و همچنان این طرح در دست بررسی است.
وی با اشاره به اینکه تمام وکلای کانون وکلای دادگستری اصفهان توانایی رسیدگی به پروندهها را دارند، افزود: وکلای تسخیری را از بین دیگر وکلا انتخاب نمیکنیم و به تمام وکلای پایه یک دادگستری طبق قانون و به نوبت پرونده تسخیری ارجاع میشود و با توجه به اینکه هر کارآموز نزدیک به ۲ سال باید کارآموزی کند و پس از آن آزمون اختبار میدهد و در نهایت پروانه وکالت دریافت میکند فرض ما این است که با چنین شرایط سخت آموزشی قطعاً همه وکلای کانون دادگستری توانمند هستند.
رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان در خصوص مؤسسات غیرمجاز حقوقی افزود: ما شاکی مؤسسات حقوقی غیر مجاز هستیم در این زمینه نه تنها کانون بلکه دستگاه قضائی هم آمار دقیقی در خصوص مؤسسات غیرمجاز حقوقی ندارد این مؤسسات به دلیل وجود تبلیغات مسموم و سلب اعتماد مردم از وکلا بدون تخصص و بدون ثبت مؤسسه با سوءاستفاده از این فضا در حوزه وکالت فعال هستند و متأسفانه ضرر و زیانهای بسیاری به مردم وارد میکنند.
کد خبر 476729منبع: ایمنا
کلیدواژه: مرکز وکلای قوه قضاییه روز وکیل قاضي شاکی نهاد وکالت قوه قضائیه كانون وكلا کانون وکلای دادگستری وکالت تسخیری وکالت معاضدتی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مرکز وکلای قوه قضائیه کانون های وکلا آزمون وکالت نهاد وکالت انجام شده کانون ها همه وکلا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۱۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تحریف تاریخ، تضعیف شیعه و باقی توطئهها
منش و رفتار دادگرانهاش به گونهای بود که به گفته دکتر باستانیپاریزی تا چند سده پس از او، بانوان آبادیهای منطقه الموت با درود فرستادن بر روان او، کارهایی مانند نخریسی را میآغازیدند. با دکتر مهدی علمیدانشور، استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب که در ادیان و عرفان، گرایش ادیان ایران باستان و البته پژوهشگر تاریخ و کلام اسماعیلیه، آن رگ پنهانی را دردست گرفتیم که برآمدن حسن صباح وادامه جنبش او را برای مدتها بیمه کرد.در ادامه گفتههای این استاد ادیان و عرفان ایرانی را مرور میکنیم.تداوم تحریف با ابزار سینما
اسماعیلیه بیگمان یک انحراف در روند اسلام و تشیع است و نمیتوان به عنوان جریانی مثبت با پذیرش از آن سخن راند اما دستکم تا دورهای هماهنگ با نیازهای فرقه، منفعتطلبی و آز داعیان و خلفایشان در حاشیه شریعت پیش میرفته اما در دوران معاصر از منفعتطلبی خود خارج شده و فراتر رفته به گونهای که با منفعت دیگران همسو شده و حرکت میکند؛ یعنی دیگران از آنها استفاده ابزاری میکنند.بیاغراق ویرانی، جاگزینی و دگرگونیها در تمام بناها، یادگارهای تاریخی و تغییرات شکلی و مرمت یا بازسازی که در شهر مقدس مکه انجام گرفته و میگیرد، توسط مهندسان و معماران مجموعه آقاخان است! یعنی دستهای کننده و راهانداز طرحهای وهابیت و استعمارند. مثلا رمی جمرات و تغییرات اخیرش با دست همین مجموعه آقاخان انجام شده و تقریبا تمام سازهها، آثار و بناهای تاریخی اسلامی را در عربستان و بهویژه مکه از آن هویت و شناسنامه خارج کردهاند! که دیگر هیچ هویت اسلامی روشنی ندارد و همانند یک بنای معاصر یا روزآمد به نظر میآید.به عقیده شخصی من، اسماعیلیه امروز کاملا از شناسنامه و بافت دیروزی خود خارج است و بر اساس نظرات دیگران و بهویژه کشورهایی شکل عوض میکند که آنجاها مستقر شده و جریانش را ادامه میدهد. اسماعیلیه به عنوان یک فرقه که براساس عدالت خواهی و مبارزه با ظلم زمانی با دولتهای بزرگ دست به گریبان میشد، هرگز از آقاخان و مجموعهاش درباره فلسطین چیزی شنیده نشده یا درباره آدمکشیهای اسرائیل هرگز نقد و واکنشی نشنیده و نخواهید شنید. تحریف تاریخ توسط سینما ساده و موثر است در فضایی که دیگر کتابخوانی رونقی ندارد، سینما که فضای جادویی، سحرانگیز و جذاب میآفریند بهراحتی مخاطبان را جذب میکند و در خواب مسئولان و دستاندرکاران ما، تاریخ و شخصیتها را به یغما برده و مصادره میکنند و...؟ مثلا همین سریال حشاشین هنگام پخش شبانه در رمضان در یکی از شبکههای تلویزیونی در مصر، فقط با دوسه ساعت فاصله زیرنویسهایش به زبانهای مختلف از جمله فارسی منقح، رسا و پیراسته در دسترس بود!
ماجرای ۶ امامیها
اسماعیل، پسر ارشد امام صادق(ع) بنابر برخی روایات در جوانی علاقه خود را به اندیشههای غلات نشان داده و با یکی از غالیان به نام ابوالخطاب در ارتباط بود.بامرگ زودهنگام ابوالخطاب درسال۱۳۸هجری، اسماعیل ازسوی همان مریدان مجذوب! به جانشینی برگزیده شد. مرگ زودرس در۱۴۵هجری گریبانگیر اسماعیل گردید. این حلقه، آزها و آرزوهایی داشتند و گمان میبردند پس از فوت امام صادق و جانشینی اسماعیل میتوانند به اهدافشان برسند که البته چنین نشد. امام صادق با فراست، هوشمندی و آرامش خاصی، طرفداران اسماعیل و ابوالخطاب را بهویژه به مراسم دفن اسماعیل فرامیخوانند و بارها در مسیر تشییع، کفن را از چهره جنازه کنار میزنند و هیچ جای شکی در مرگ پسرش برای کسی باقی نمیگذارند. این موضوع در حدود یک سده در پیله بود و انگار پوستاندازی میکرد و خود اسماعیلیه به این دوره، نام «ستر» یا مخفی دادهاند.
پیچ انحرافی
در نیمه سده سوم، فردی به نام حمدان ابن اشعث، مشهور به قرمط در کوفه به تبلیغ قائمیت محمد ابن اسماعیل به عنوان امام غایب پرداخت و خودش را نایب محمد به عنوان مهدی موعود نامید! همین حمدان شخصی به نام عبیدا... مهدی را برای تبلیغ به سوریه راهی کرد. ولی عبیدا... به تبلیغ برای خودش با عنوان مهدی پرداخت. حمدان هم داعیانی را فرستاد که از کار او جلوگیری کنند و عبیدا... ناگزیر از فرار به شمال آفریقا شد.در ادامه عبیدا... در سال ۲۹۷ هجری رسما حکومت فاطمیان را در مغرب بنیان نهاد و تا ۳۳۲ به یورش به اطراف میپردازد. بعد از او پسرش القائم بأمرا... و سپس خلیفه چهارم المعزالدین ا... است که دوران او مصر فتح و قاهره ساخته و پایتخت میشود، مسجد الازهر بنا میشود و عیدغدیر و عاشورا تعطیل رسمی میشود.
بزنگاه تاریخ
در ادامه خلفای فاطمی میرسیم به هشتمین خلیفه یعنی مستنصر بالله (که داستان سریال حشاشین برساختهای از دوران اوست). این خلیفه دو پسر داشت. احمد و نزار که بارها نزار پسر بزرگتر جانشین اعلام شده بود اما بعد از مرگ خلیفه، بدرالجمالی وزیر به دلایلی با فوت خلیفه، احمد را جانشین اعلام میکند و نزار را به شکلی مشکوک به قتل میرساند.
صباح بینقاب
حسن صباح متولد قم است و در همان شهر با اسماعیلیان پیوند میخورد. زمان را به عقب برگردانیم؛ صباح چهرهای فوقالعاده کاریزماتیک دارد. او سراغ ردهبالاهای جامعه نمیرود، بلکه میان مردم و چوپانها و انسانهای بیپروا و جنگاور میرود و یارانش را از میان آنها برمیگزیند که از مرگ نمیترسند. به همین خاطر با وجود نیروی اندک هنگام رویارویی با لشکر صلیبیان با تاکتیکهای نظامی خود شکست سختی به صلیبیها وارد میسازد. صلیبیها که نمیتوانستند به شکست در برابر گروهی کمشمار اقرار کنند از حسن صباح یک چهره آنچنانی و فراواقعی و هراسآور و سپهشکن ترسیم میکنند که اغراقهای حشاشین، مینو، مواد مخدر و... زاییده تخیلات همینهاست که مارکو پولو ۱۴۰سال پس از حسن صباح از دیدههای خودش! از باغ بهشت و حشیش و حسن صباح و... گزارش میدهد. در حالی که اصلا وارد حوزه الموت هم نشده و دژ را ندیده اما در فصلهای ۴۱تا۴۳ به گونهای سخن میپردازد که انگار با حسن صباح در دژ الموت زندگیها کرده! (نمونه معاصر چنین رفتاری همین کتاب خداوند الموت، پل المیر است که اصلا چنین نویسندهای وجود ندارد و... برای فروش کتاب توسط پدیدهای به نام ذبیحا...منصوری با تکیه بر خارجیپسندی ایرانیان جعل شده! اباطیل سریال حشاشین نیز به همین سان، زاییده ذهن صلیبیون و مارکو پولو بوده).حسن صباح اهل مطالعه، تهجد، زهد و دیانت و اواخر گوشهنشین بوده و با مردمان دادگرانه رفتار میکرده تا جایی که چند سده پس از او همچنان که در آغاز اشاره شد در آبادیهای الموت به روانش درود میفرستادند. در سریال حشاشین با برزک نامی طرفیم که بسیار خونریز و قصیتر از صباح است در حالی که در تاریخ از او با نام کیابزرگ امید یادشده. من قصدم تطهیر کردن حسن صباح نیست اما تمام دوران زندگی او را که بررسی کردم حدود ۵۰ ترور با دستورش انجام شده. او با خلفای عباسی و امرای سلاجقه از آن رو اختلاف داشت که ایرانی نبودند. نخستین بار کتابهای دینی را با زبان فارسی نگاشت و بااین اصطلاح «محل به محل و امیر به امیر» به برانداختن سردمداران میپرداخت، زیرا نیروی نظامی پرشماری برای رویارویی مستقیم نداشت. هیچ کجای تاریخ از او دستوری برای قتل مردم (مثلا مردم اصفهان در حشاشین) داده نشده. هرچند کیابزرگ امید با بیپروایی به قتلهایی دست زد.
خدمت اسماعیلیه و خیانت آقاخانها
هوشمندی خواجه نصیر سرانجام به بستن پیمانی میان هولاکوخان و اسماعیلیه انجامید منتها هولاکو پیمانشکنی کرده با قتل عام اسماعیلیه حتی دژ را نیز با خاک یکسان میکند و آن همه کتابها و... برخلاف عهدنامه نابود میشود.دیگر صدای نزاریان خاموش میشود تا ۱۰۹۰هجری سپس دوران کریمخان زند که ابوالحسن علی امام چهل و چهارم نزاری از سوی او حاکم کرمان میشود و نزاریان کمکم قدرتی دست و پا میکنند. فتحعلیشاه قاجار نیز با حسن علیشام امام چهل و ششم نزاریان وصلت میکند و به او لقب «آقاخان» را میدهد و او را به حکومت کرمان میگذارد.اما این وصلت دوامی ندارد و بعد از مدتی با جنگ با هم میپردازند. در این جنگ آقاخانها شکست میخوردند و ناچار همین آقاخانیهای شکستخورده به خراسان بزرگ (افغانستان بعدها که از سوی استعمار انگلیس چنین نامی بر آن سامان دیکته شد) پناه میبرند. آنجاست که با انگلستانیهای دشمن ایران و حکومت مرکزی خراسان متحد شده با خوشخدمتیهاشان از سوی انگلیس به رهبرشان لقب «سِر» داده میشود. جالب است با شکست انگلیس از حکومت افغان، آقاخان به هند زیر چتر انگلیس میرود. سرانجام آقاخان سوم که متولد انگلیس و پرورده فرهنگ غرب است، به تخت مینشیند و مقر رهبری را از هند به انگلیس میآورد. اینها با ثروت هنگفتی که دست و پا کرده بودند به ملکه و انگلیس کمکها میکنند و لقبها و امتیازهایی میگیرند. تا در سال ۱۳۷۶ هجری با درگذشت آقاخان سوم، کریم آقاخان در ۱۹سالگی به امامت چهل و نهم نزاریان در لندن به تخت میرسد.
سفیدپوش دیروز، سیاهروی امروز
نکته مهم این است که در شریعت نزاری وقتی به آقاخانها میرسیم دیگر شریعتی وجود ندارد حتی آن قشر ظاهری هم دیده نمیشود و برای رفتارهای خلاف رفتار عرفی و شریعت چه توجیهها میکنند.سریال حشاشین به لحاظ تاریخی هم برای ما ایرانیها سندیت ندارد و شخصیتهای مهمی مانند خیام، غزالی و… آنقدر در آن منفعل و بیخاصیت به تصویر درآمدند که با آنچه در ذهن و تصور ماست، فرسنگها فاصله دارند. در واقع این مجموعه با وجود اینکه سریالی استاندارد و با کیفیت قابل قبول است، چیزی فراتر از یک مجموعه رمضانی و مناسبتی نیست. چرا که تاریخ مصرفدار و برای استفاده راهبردی در مقطع زمانی ساخته شده و بنا به ادعای سازندگانش تبدیل به سریالی تاریخی مستند و قابل ارجاعی نشده است.حشاشین متاسفانه سریالی تماما تحریف تاریخ اما جذاب! است که در مصر ورشکسته با بودجه چندمیلیوندلاری با مسخ و تحریف چهار شخصیت ایرانی بر ضد ایران و ایرانی ساخته شده که هیچکدام هیچ ربطی به مصر نداشتند! این که چرا حسن صباح در این بازه زمانی به تصویر کشیده شده، دارای ابعاد و اهداف پنهان و مزورانه است.
تصویرسازی غلط به نفع جریان خاص
سریال حشاشین در ظاهر داستانی درباره خلافت عربها در سرزمینهای اسلامی است، اما بیشتر داستان آن در ایران در شهرهای بزرگ آن رخ میدهد. حتی شخصیتهای اصلیاش هم با اینکه در ظاهر عرب هستند و طبیعتا در یک سریال مصری به زبان عربی صحبت میکنند اما زاده داخل مرزهای ایران هستند و یکی از آنها تبدیل به رهبر یکی از گروههای مخالف با خلیفههای عرب میشود. رخدادهای این سریال در یک بستر تاریخی در سده یازدهم اتفاق میافتد. حسن صباح در مخالفت با عباسیان که شعار و پوشش و پرچمشان سیاه است، رنگ سفید را برای پوشش و پرچمش برمیگزیند اما در حشاشین سیاهپوش است بر پرچم سیاه هوادارانش شعار لا ا... الا ا... نقش بسته تا برای مخاطبان امروزی همه چیز یادآور و نشانه داعش و داعشیگری باشد.
سرمایهگذاری عجیب مصر در صنعت سرگرمی
مصر که درخرج یومیهاش مانده و دستش واقعا خالی است درچنین مقطعی با صرف بودجهای هنگفت حشاشین را برساخته زیرا در پی آسیبزدن و کژنمایی اسلام سنتی و اسلام سیاسی و اخوانالمسلمین بوده[که حماس از این نحله است] تا در ماه رمضان و رونق تماشای سریالهای آیینی به مردم بقبولاند که حسن صباح، پدر داعش است! هرچند از مصر نمیتوان انتظار داشت شخصیتهای ما را درست و راست و بدون معناهای ضمنی ضد ایرانی نشان دهد.شما«وعده صادق» و پیامدهایش را بسنجید! اسرائیل دقیقا از همین میترسد از اسلام سیاسی! که جرأت میکند یک قدرت را که به تعریف خودشان بزرگ است، پوشالی بشمارد. در حالی که کشورهای عربی ذلیلانه با اسرائیل همپیمان میشوند و عربستان مخفیانه به راه سازشکاری میتازد!نکته آزارنده تحقیر بزرگان ما از سوی مصر سرسپرده است. سریال حشاشین تحقیر فرهنگ بزرگ و تمدن سترگ ماست. در این بازه مهم تاریخی چرا هوشیاری به خرج نمیدهیم؟ خواجه نصیرالدین طوسی که کشوری را نجات داد را در این سریال ببینید چگونه تصویر شده؟ چرا خود ما از این همه شخصیتهای بزرگ فیلم فاخر نمیسازیم و اجازه میدهیم دشمنان ما این چنین تاریخ و فرهنگ و تمدن و چهرههایمان را با بیپروایی و دروغزنیهایشان تاراج کنند؟